آخرین اخبار

نگذارید خالص‌سازان مملکت را درو کنند/ تغییرات کف خیابان رخ نمی‌دهد، پای صندوق انجام می‌شود

منصور حقیقت پور نماینده پیشین مجلس با اشاره به برگزاری انتخاباتمجلس دوازدهم می‌گوید: ‌به آن جمعی از مردم که تصمیم گرفته‌اند رای ندهند، می‌گویم به تصمیم شما احترام می‌گذارم. شاید شما به حکمرانی و قانونگذاری اشکال بگیرید، اما آیا راه تغییر دیگری به جز رای دادن به افراد قوی و صالح و توانمند سراغ دارید؟ تغییرات در کف خیابان رخ نمی‌دهد، پای صندوق است. 

اشتراک گذاری
10 بهمن 1402
کد مطلب : 11523

منصور حقیقت پور

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ زینب غبیشاوی: منصور حقیقت‌پور نماینده سابق مجلس و نماینده تایید صلاحیت شده برای انتخابات مجلس دوازدهم در گفت‌گو با توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ درباره وضعیت جامعه و فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی صحبت کرده است.

*‌‌ ‌‌ انتظار دارم مردم با صندوق‌های رای قهر نکنند. همانطور که رهبری فرمودند که تکلیف شرعی است، برای رای دادن حضور پیدا کنند. حالا درست است که مشاهیر نیامده‌اند اما افراد دیگری هستند که می‌توان به آن‌ها رای داد. 

اکنون زمان قهر کردن با صندوق رای نیست

*‌‌ ‌در کف جامعه یکسری دلخوری‌هایی وجود دارد و مردم نگرانی‌هایی دارند که باعث شده به سمت قهر کردن بروند اما معتقدم اکنون زمان قهر کردن نیست و مردم باید با صندوق‌های رای آشتی کنند. 

*‌‌ ‌مجلس فعلی کارآمدی لازم را از خود نشان نداده و باعث شده مردم بگویند نمی‌خواهیم به مجلسی رای دهیم که در راس امور نیست. دستگاه‌های مختلف کشور به نیابت از مجلس در حال قانونگذاری هستند. سران سه قوه، شورای عالی و … در حال قانونگذاری هستند و این موارد در راس امور بودن مجلس را تهدید می‌کند. 

*‌‌ ‌زمانی که راس امور تضعیف شود، مردم هم می‌گویند خب برای چه مشارکت کنیم و رای دهیم؟ اما من می‌گویم با قهر کردن که چیزی درست نمی‌شود. باید حضور یابند و تغییر ایجاد کنند و نمایندگان قوی انتخاب کنند تا این نمایندگان، مجلس را به ریل عقلانیت و قدرت خود برگردانند. 

میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم حدود ۳۵ درصد است

*‌‌ ‌تا به این لحظه فکر می‌کنم میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم چیزی در حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد باشد اما امیدوارم خدا کند در این ۶ هفته باقی مانده تا انتخابات اتفاقاتی رخ دهد که دل مردم به دست بیاید، مردم حال بهتری پیدا کنند و در انتخابات حضور داشته باشند. 

تغییرات کف خیابان رخ نمی‌دهد، پای صندوق انجام می‌شود

*‌‌ ‌به آن جمعی از مردم که تصمیم گرفته‌اند رای ندهند، می‌گویم به تصمیم شما احترام می‌گذارم. شاید شما به حکمرانی و قانونگذاری اشکال بگیرید، اما آیا راه تغییر دیگری به جز رای دادن به افراد قوی و صالح و توانمند سراغ دارید؟ تغییرات در کف خیابان رخ نمی‌دهد، پای صندوق است. 

*‌‌ ‌رهبری گفتند این حق شماست که در انتخابات شرکت کنید، حالا شما نمی‌خواهید از این حق استفاده کنید؟ خب این جفا و خودزنی است و با این کار به یکسری خالص‌ساز اجازه داده‌ایم که با یک مشارکت حداقلی دوباره مملکت را درو کنند و به سمت دیگری ببرند. 

*‌‌ ‌انتقادات مردم قابل قبول و محترم است، اما خواهشم این است که قهر نکنند و پای صندوق رای حاضر شوند و با حقی که دارند تغییرات را ایجاد کنند.

*‌‌ ‌من این تفکر که برخی می‌گویند شرکت کردن یا نکردن ما در انتخابات تفاوتی در نتیجه ندارد را قبول ندارم. کشور در یک مقطعی می‌خواست که یک فردی رئیس جمهور شود، در ۲ خرداد همان سال مردم به فرد دیگری رای دادند و او رئیس‌جمهور شد. 

*‌‌ ‌خیلی از افراد خیلی چیز‌ها در ذهن‌شان است، اما قاعده بازی و قاعده میدان چیز دیگری است. مردم وقتی موج بزرگی را ایجاد کنند و همین موج بزرگ می‌توانند خیلی از اتفاقات خوشایند را رقم بزند. 

*‌‌ ‌در دوره قبل به لیست «جمنا» رای دادند و حالا دیدند ناکار آمد است، خب الان به آن‌ها رای ندهید. هربار در انتخابات یکسری پدربزرگ و برادر بزرگ میایند وارد میدان می‌شوند و افراد ضعیفی را انتخاب کردند. اتفاقا مردم باید حضور پیدا کنند و به این‌ها رای ندهند. تغییر در دست مردم است و زمانی که رای نمی‌دهند همان افراد ناکارآمد دوباره روی کار می‌ایند. 

*‌‌ ‌مجلس فعلی تک‌ضلعی است، ما اگر مجاس چند ضلعی داشته باشیم و تناسب خوبی هم میان آن‌ها باشد، می‌توان به استقلال مجلس کمک کند. با این حال باید بگویم متاسفم از بزرگانی که می‌توانستند ایفای نقش کنند، اما کنار نشستند و حضور پیدا نکردند. 

میزان مشارکت زیر ۲۰ درصد باشد، همه اصولگرایان وارد مجلس می‌شوند

*‌‌ ‌اگر میزان مشارکت زیر ۲۰ درصد باشد، همه اصولگرایان وارد مجلس می‌شوند و ترکیب دوباره همین خواهد بود. اما اگر مشارکت افزایش پیدا کند، افراد دیگری هم حق حضور را پیدا می‌کنند. 

مجلس می‌تواند به وزیری رای دهد که زیر دستش ۳ میلیارد دلار اختلاس نشود!

*‌‌ ‌مجلس حتما می‌تواند محلی برای تغییر باشد. به هر حال همین مجلس به وزرا رای داده است، همین مجلس برنامه هفتم توسعه را تصویب کرده است. مجلس با کنترل و نظارت می‌تواند از فاجعه چای دبش جلوگیری کند. خب معلوم است که مجلس جایگاه مهمی دارد و می‌تواند با نظارت جلوی رفتار غیرقانونی و ناصحیح بسیاری از مجریان را بگیرد. مجلس می‌تواند به وزیری رای دهد که زیر دست او ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اختلاس نشود!

*‌‌ شحصا ‌اگر وارد مجلس شوم، معضل تصمیمات مجلس را ذیل عقلانیت، تلاش در جهت شایسته‌گزینی، تلاش در جهت حل معاش مردم، تلاش در جهت رفع موانع توسعه بین‌المللی کشور و رفع تمامی اشکالات اقتصادی کشور را پیگیری خواهم کرد، چرا که مجلس واقعا چنین توانایی را دارد. ‌من ضمانتی هم ندارم برای مردم بگذارم، به جز رفتار صادقانه‌ای که در ۴۰ سال گذشته داشتم، مردم بررسی کنند رفتارهایم را، که ایا حرف دروغی گفته‌ام؟ وارد فسادی شده‌ام؟ دغدغه‌ام همواره توسعه همه‌جانبه کشور بوده، چه زمانی که لباس نظامی تنم بود چه زمانی که لباس سیاسی به تن کردم.

*‌‌ ‌مجلس مستقل است. به جز شخص رهبری، که می‌تواند در امور مجلس راهنمایی کند، هیچ جریان دیگری اجازه ندارد در تصمیمات مستقل و ملی مجلس دخالت کند. این را خود مجلس باید متوجه شود که در چه جایگاهی قرار گرفته و جایگاه و منزلت خود را بداند. مجلس تمام‌قد نوکر مردم است.

رئیسی از مردم عذرخواهی کند و بگوید که بابت انتخاب این وزیر حلالم کنید

*‌‌ ‌در ۶ هفته باقی مانده تا انتخابات مجلس حتما می‌تواند امید داشت که اتفاقات خوبی رخ دهد و مردم را امیدوار کرد. مردم ما مردم خوبی هستند و اگر از مسئولین خدمت ببینند، حتما پای کار خواهند آمد. اگر همین فردا دولت نام متخلفان چای دبش را اعلام کند و از دستگاه قضا اشد مجازات را برای آن‌ها بخواهد، مردم خوششان می‌آید. یا مثلا رئیسی بیاید و از مردم عذرخواهی کند و بگوید که ببخشید بابت انتخاب این وزیر! حلالم کنید. اما ما این جرات را نداریم. یا اکثریت افرادی را که در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت کردند را برگردانید، مردم قطعا امیدوار خواهند شد. همین تصمیمات را برای اقتصاد و گشایش‌های اقتصادی را هم بگیرند. 

اگر گره برجام باز شود، روزانه ۵۰۰ میلیون دلار سود خواهیم داشت

*‌‌ ‌اگر گره برجام باز شود، روزانه ۵۰۰ میلیون دلار سود خواهیم داشت، این کم است؟ خب گره برجام را باز کنید تا مردم ببینند و امیدوار شوند. ما با دنیا به جز اسرائیل خبیث دعوانداریم. چرا با اروپا و آمریکا مذاکره نمی‌کنیم؟ در گذشته مذاکرات داشتیم. 

*‌‌ ‌من حزب الهی هستم، اما چه کسی گفته مملکت مال حزب‌الهی‌ها است؟ کشور ۸۵ میلیون نفر با افکار و دیدگاه‌های مختلف دارد و کشور برای تک تک افراد این مملکت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 4 =